Min skolgång har varit ganska problematisk
Min skolgång har varit ganska problematisk, jag var inte det vanliga barnet som bara hatade skolan. Jag har haft ångest sedan tidig ålder, vilket gjorde allt väldigt struligt. Det började redan på dagis när mina föräldrar skulle lämna mig, jag fick panik. När dem lämnat mig, så fick dem ta omvägar för att jag inte skulle se dem och brista ut i skrik. Det var mycket sånt redan tidigt och föräldrarna var tvungna att hämta hem mig igen. Detta fortsatte fram till skolan började, jag sprang ofta hem i strumplästen för att ångesten tog över och det var för jobbigt att stanna kvar.
När jag gick i årskurs 3, så slutade jag att gå till skolan och gick inte fram tills 9:e klass.
Jag skulle gå tillbaka vid den punkten, men då blev jag placerad på ett HVB och där erbjöd dem ingen skolgång. När det blev dags för mig att flytta från HVB, då började jag först klass 9 och flyttade hem till min pappa. Det gick relativt bra och när jag var klar, påbörjade jag gymnasiestudier som nu gått över förväntan, med tanke på min tidigare skolgång.
Så här ska det INTE vara
Jag har haft ångest sedan tidig ålder, vilket gjorde allt väldigt struligt.
När jag gick i årskurs 3, så slutade jag att gå till skolan och gick inte fram tills 9:e klass.
Då blev jag placerad på ett HVB och där erbjöd dem ingen skolgång.
Så här SKA det vara
Barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling. Barnkonventionen artikel 6.
Barnets föräldrar eller vårdnadshavare, har gemensamt huvudansvar för barnets uppfostran och utveckling, med statens stöd. Barnkonventionen artikel 18.
Barn som av olika anledningar inte kan bo kvar i sin hemmiljö har rätt till skydd och stöd från staten, samt rätt till ett alternativt hem. Barnkonventionen artikel 20.
Barn har rätt till bästa möjliga hälsa, tillgång till hälso- och sjukvård samt till rehabilitering. Traditionella sedvänjor som är skadliga för barns hälsa ska avskaffas. Barnkonventionen artikel 24.
Barn har rätt till utbildning. Grundskolan ska vara obligatorisk, kostnadsfri och tillgänglig för alla. Barnkonventionen artikel 28.
Berättelser från andra
”Jag blev mobbad under många år i skolan. Känslan på möten vi hade var att det också måste vara någonting jag gjort eller gör som gör att jag blir mobbad. Men ibland är det faktiskt så att det finns en tydlig förövare och ett offer. Man kan inte utgå ifrån att den som blivit mobbad gjort något i sin tur som gör att man förtjänat mobbingen”
”Min största dröm är att arbeta med travhästar, jag har även egna hästar och går på ett hästgymnasium”.
”Jag sa till min pappa att jag ville bli hästmästare, men han sa att det aldrig kommer bli möjligt för mig. Han sa att jag kan satsa på att köra lastbil istället. ”
Moa har alltid trivts i skolan och det har varit hennes trygga punkt.
Läs hela berättelsen”Jag blev mobbad under många år i skolan. Känslan på möten vi hade var att det också måste vara någonting jag gjort eller gör som gör att jag blir mobbad. Men ibland är det faktiskt så att det finns en tydlig förövare och ett offer. Man kan inte utgå ifrån att den som blivit mobbad gjort något i sin tur som gör att man förtjänat mobbingen”
Ziyad 16 år, berättar om när han kom till Sverige och att det har varit utmanande med svenska språket.
Läs hela berättelsen