Ziyad livsberättelse
2015 kom jag till Sverige från Somalia, jag var 13 år och visste ingenting om Sverige. Jag blev placerad på ett familjehem och fick börja årskurs 6 på grund av att jag inte kunde svenska språket. Skolan genom åren har varit tuff, just på grund av språket och det har fått mig att må okej. Men i årskurs 8 började jag lära mig och förstå, det förändrade mitt liv.
Åren i skolan är jag tacksam för, har fått den hjälp jag behövt och tackar Sverige för det. Idag mår jag bra och allt känns toppen. Mitt mål framöver är att fortsätta lära mig svenska.
Så här ska det INTE vara
Jag var 13 år och visste ingenting om Sverige.
Så här SKA det vara
Skolan ska hjälpa barnet att utvecklas och lära barnet om mänskliga rättigheter. Barnkonventionen artikel 29.
Barn på flykt har rätt till skydd, och hjälp att spåra och hitta sina föräldrar eller andra familjemedlemmar. Barnkonventionen artikel 22.
Barn som av olika anledningar inte kan bo kvar i sin hemmiljö har rätt till skydd och stöd från staten, samt rätt till ett alternativt hem. Barnkonventionen artikel 20.
Barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling. Barnkonventionen artikel 6.
Barn har rätt till utbildning. Grundskolan ska vara obligatorisk, kostnadsfri och tillgänglig för alla. Barnkonventionen artikel 28.
Berättelser från andra
”Jag blev mobbad under många år i skolan. Känslan på möten vi hade var att det också måste vara någonting jag gjort eller gör som gör att jag blir mobbad. Men ibland är det faktiskt så att det finns en tydlig förövare och ett offer. Man kan inte utgå ifrån att den som blivit mobbad gjort något i sin tur som gör att man förtjänat mobbingen”
”Min största dröm är att arbeta med travhästar, jag har även egna hästar och går på ett hästgymnasium”.
”Jag sa till min pappa att jag ville bli hästmästare, men han sa att det aldrig kommer bli möjligt för mig. Han sa att jag kan satsa på att köra lastbil istället. ”
Moa har alltid trivts i skolan och det har varit hennes trygga punkt.
Läs hela berättelsen”Jag blev mobbad under många år i skolan. Känslan på möten vi hade var att det också måste vara någonting jag gjort eller gör som gör att jag blir mobbad. Men ibland är det faktiskt så att det finns en tydlig förövare och ett offer. Man kan inte utgå ifrån att den som blivit mobbad gjort något i sin tur som gör att man förtjänat mobbingen”
Signe 18 år, berättar om sin skolgång och ångesten som tog över vardagen.
Läs hela berättelsen